יום שני, 8 באוקטובר 2012

"אין כמו יפו בלילות" וגם בימים, שוק נמל יפו

כבר לא מעט זמן אני מריירת על כל הירידים השווים שאני נחשפת לשיווקם האינטנסיבי בפייסבוק. אך המרחק, המרחק כה מקשה בסופו של דבר להצליח להגיע אליהם. אך, כשראיתי את היריד "חלומות בנמל" של נתנאלה אמרתי לעצמי: "זהו, את כל חופשת הסוכות אני מתכננת בהתאם לכך שאני אגיע ביום חמישי ליריד".
הודעתי לבעלי, "שים לב", כך הוא אומר לי, בסלנג הצבאי שהוא משתמש כל הזמן: "שימי לב, אני לא נמצא בבית בתאריכים אלו ואלו ואלו ואלו"....  ולכן עכשיו תורי, "אני לא נמצאת בבית ב 4/10, יוצאת על הבוקר, משמע, שאתה אחראי על הרביעיה, ארוחת בוקר, צהרים, ערב ופעילויות העשרה מגוונות למהלך היום", ולכולם ולעצמי אמרתי שוב ושוב ש"אני ליריד הזה הפעם מגיעה!", וכך היה אספתי כמה חברות למסע. יצאנו מוקדם בבוקר מהבסיס, עצרנו לשתות קפה של בוקר, במקרה שלי דיאט קולה, לאסוף עוד כמה חברות מלהבים והמשכנו ליעד.

פרסום ליריד והקופסאות מהחנות של sofi.

העצירה הבאה היתה כמובן באיקאה, זה חובה, אין מה לעשות, אי אפשר לעבור ליד. לאחר מכן ליעד הבא במסלול: שוק הפשפשים אך לא יכולנו להתחיל להסתובב בשוק לפני שאכלנו ארוחת צהרים טובה ב "סטייק איט" ליד השעון, לאחר שאכלנו ושתינו "אורנג'דה"..(פנטה של היום) המשכנו לטייל בשוק, פגשנו החברים מהפייסבוק: "sofi" חנות מתוקה עם ניחוח של וינטא'ג, קופסאות, צלחות ריהוט והכל צבעוני כל כך. והרגע לו חיכינו כל כך,  בהתרגשות עצומה המשכנו ליריד. מרוב התרגשות הגענו שעה לפני הזמן, לא הכניסו אותנו למרות שביקשנו יפה, "הגענו מרחוק", "מה רק עוד 55 דקות?" אמרנו לשומר שעמד על שלו, הבנו שממש עומדים בלוחות הזמנים ואין הנחות לרחוקות הסתכלנו אחת על השניה ואמרנו: "טוב, בואו נכנס, נראה מה יש פה..."
לוגו של השוק: שלוש שפות שונות, משחק של גדלים, פונטים היוצרים עושר ושפה צורנית

ונכנסנו לשוק החדש של נמל יפו.
ואני.. פשוט התרגשתי.
הכל היה כל כך יפה בפנים.
תחושה של חו"ל אך עם זאת ניחוח עממי פשוט ותחושה של ישראל של פעם כפי שנתפשת בזיכרון האינטואיטיבי שלי, לרגע אחד שכחתי לשם מה הגענו.. הסתכלתי לכל עבר כמו ילדה בלונה פארק, וניסיתי להבין מה אני רואה, שתיתי כוס לימונדה בכניסה הצטננתי, והתחלתי לפרוט את מה שאני רואה לעולם החזותי שלי...

דבר ראשון שראיתי ראיתי את הדוכן של jaffa  מלא מלא טעמים של מיצים סחוטים אחד לצד השני ומעל כל אחד על לוח ירוק כתוב בגיר בכתב יד את טעם המשקה בעברית ובערבית ומחירו,  לצד אננס טרי יפה וגדול בתוך קוביות קרח מחכים שילגומו מהם, הרמתי את ראשי ואהבתי ממש את מה שראיתי.. לוח גיר שחור, הלוגו של jaffa ומעל העולם הישן של השפה הגרפית שאני כל כך אוהבת, פחיות שימורים שעיצבו מחדש את תוויתם (כמו שנעשה וכתבתי עליו בפוסט על קפה לנוודר) שקים ישנים, ארגזי פירות הדר מחודשים עם הטבעה של הכיתוב "שוק נמל יפו" בצבעים לבן וכתום.
דוכן jaffa
השילוט במקום היה כל כך ברור: תלוי מול הצועדים על מסלול ההליכה בתוך השוק ובנוי משני חלקים: חלק עליון הממספר את הדוכן בצבע לבן (הכוונה מעולה שבה אפשר להתמצא בקלות) כתוב על עץ בצבע חום בצורה מעוגלת ומתחתיו החלק שני המחובר אל החלק הראשון בקרס ברזל שלט ועליו מודפס על עץ צבוע בלבן איור בצבע חום בשלוש שפות והמייצג בקו איורי את מה שיש בדוכן. כל שלט בעיצוב גרפי אחר לגמרי אך עם זאת השפה חזותית כל כך ברורה ואחידה, איור נקי בקו קונטור, בסיסי, ולמרות שהפונטים שונים משלט לשלט עדיין השפה היא ברורה ונעימה ומדברת את השפה הגרפית של שנות ה 50-60 של מדינת ישראל.

שילוט: שפה גרפית כל כך ברורה, נכונה, מדוייקת, ועם זאת כל שלט מעוצב אחרת
הלוגו של החנות המציגה נמצא מעל הכניסה לדוכן על רשת שהיא כמעיין רשת דייגים הפרוסה מעל כל החנויות כמחברות בין כל הדוכנים.

חומרים טבעיים הלקוחים מהמיקום הטבעי של השוק, הנמל
צבעוניות בשוק מורכבת מצבעים טבעיים וניטרליים של החומרים הקיימים בו, צבע הרשת דייגים לצד צבע עץ טבעי של הארגזים כל אלו ועוד מסמלים את החומרים הקיימים מחוץ לשוק, בנמל, וכך מחברים את האותנטיות של הנמל המתקיימים בערכי המותג של השוק שהם למעשה חיבור למקום הטבעי בו הוא נמצא: נמל יפו שהוא מקום שוקק, פעיל מפרנס ומקיים הרבה מאוד דייגים ויורדי ים היום ובאלפי השנים האחרונות, לצד אוכלוסייה שגרה במקום השוק מהווה עבורן אבן שואבת לתוכו לצורך קניות הביתה וחומרי גלם מחד ומאידך אוכל מוכן במחירים עממיים מאוד, (כנפה זוגית ב 22 ש"ח לצד מנת פסטה ממש טעימה ב 30 ש"ח בלבד, אכלתי לכן אני יודעת).

לוגויים על רשת, מדמה רשת דייגים
ועם זאת יש צורך בהתמצאות ברורה וקלה של איזור תיירותי מאוד השואב אליו עם התחדשות האיזור הרבה תיירים, פסטיבלים, ירידים, חוויות תרבותיות וים כחול כחול...
מוצרים שנמכרים בשוק: פוקצ'ות, קופסאות, בירות וממתקים
בלוגו של הנמל יש התייחסות לשלוש השפות עברית אנגלית וערבית, בגדלים שונים, בפונטים שונים אך עם ניחוח של פעם וישנה תחימה מעל ומלמטה קו גלי כפול המסמל את הים.
בכל השלטים המכוונים יש התייחסות לשלושת השפות, כל דוכן ממוספר וכל שלט מתאר את תחומו, פסטה, לצד מוצרים לבית ומטבח לצידם בירות בוטיק, ממתקים וחנות "כלי בית" היא מוגדרת אבל מלא בקופסאות פח מקסימות לכל צורך ושימוש וגם הם עם עיצוב של הקופסאות הישנות של פעם. בירות ממבשלות בוטיק, וכמובן ראינו את שינזי קאטו, אמן יפני שחלק מהתפיסה העיצובית שלו היא פשוט לגרום לאנשים לחייך, אז חייכנו.
שפה גרפית עשירה למרות השימוש בצבעים שחור ולבן. וחברה מהדרום, לירון אלעד "מסע בעקבות אחד"
סיימנו את הסיבוב בזריזות יחסית, צילמתי כמה שיכולתי.. והלכנו מהר בחזרה ליריד..
תור של אנשים 15 דקות לפני פתיחת היריד.

ואז, או אז נגלה לעינינו תור עצום של אנשים, ממתנים בסדר בתור ובשקט מופתי, לפתיחת השערים ליריד של נתנאלה. המתנו בסבלנות, עוד רגע, עוד דקה.. לבסוף זה קרה היריד נפתח המוני אנשים נכנסו פנימה. על יריד של נתנאלה נכתב ונקרא רבות, תמונות צולמו ותועדו.

אני הכרתי עוד מקום מקסים בארץ הנהדרת שלנו בזכות היריד.

אני הצלחתי לקנות כמה דברים אצל יעל יניב, מטבחי פטיט, מנתנאלה את הכיסוי המקסים לאייפון שלי. אצל דנה ישראלי קניתי שלט הביתה ועוד. וכמובן פגשתי עוד חברים שהגיעו ממש מרחוק כמוני, מקצוות שונים של הארץ, צפון, דרום..ולאחר שכבר רכשנו נכנסו בחזרה לנמל, לרגע של שקט, של מנת כנפה מתוקה וטעימה.
לצורך נסיעה ארוכה בחזרה הביתה.